Nipan Oranniwesna

นิพันธ์ โอฬารนิเวศน์

Thailand
-

Nipan Oranniwesna works with various social aspects and historical research through the work that accentuates relationship analysis between human and territory in both psychical and conceptual ideas. Oranniwesna’s mediums range from painting, sculpture, mixed media, site-specific installation, photography and video works. His practice delves into personal and collective memories, dealing poetically with spaces, urban cartography and the geo-body of nation/state. Oranniwesna is appreciated for his unmistakably distilled and contemplative installations that deal with concepts of home, identity, and displacement. He deals with the perception of the viewer and the space between people and his artwork.

Oranniwesna has exhibited domestic and internationally, such as; In Situ From Outside: Reconfiguring The Past In Between The Present, Isarawinitchai Throne Hall, National Museum, Bangkok (2019), The 12th Gwangju Biennale: Imagined Borders, Korea.(2018), Taehwa River Eco Art Festival 2018, Korea (2018), DIASPORA: Exit, Exile, Exodus of Southeast Asia, MAIIAM Contemporary Art Museums, Chiang Mai (2018), KEMPOKU ART 2016, Japan (2016), Zones Sensibles, 49 NORED, 6 EST FONDS REGIONAL D’ART CONTEMPORAIN DE LORRAINE, Metz, France (2016), Hiroshima Trilogy: 70th Anniversary of the Atomic Bombing, Part II: Bird’s Eye View of The World, Hiroshima City Museum of Contemporary Art, Japan (2015), Seto-Uchi Triennale, Asia Art Platform, Japan (2013), Singapore Biennale: If The World Change (2013), The 18th Biennale of Sydney: all our relations (2012), Sea Art Festival, Busan Biennale,(2008), he also represent Thailand at the Thai Pavilion during the 52nd Venice Biennale in 2007.

Nipan Oranniwesna lives and works in Bangkok.

show more

นิพันธ์ โอฬารนิเวศน์ มักทำงานกับประเด็นทางสังคม และการค้นคว้าทางประวัติศาสตร์ ผ่านทางผลงานศิลปะที่มุ่งเน้นไปที่การวิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างมนุษย์และพื้นที่ ทั้งในแง่กายภาพและเนื้อหาเชิงแนวความคิด สื่อในผลงานของนิพันธ์นั้น มีตั้งแต่งานจิตรกรรม ประติมากรรม สื่อผสม ผลงานจัดวางในพื้นที่เฉพาะ ภาพถ่าย และงานวิดีโอ  มุ่งที่จะสำรวจลึกลงไปในความทรงจำส่วนตัวและความทรงจำร่วม การต่อรองกับพื้นที่ ความคิดต่อแผนที่ รวมถึงประเด็นแวดล้อมที่เกี่ยวข้องกับความเป็นภูมิกายาของชาติและรัฐ ผลงานของนิพันธ์มักสะท้อนความคิดเรื่องถิ่นที่อยู่ อัตลักษณ์ และการโยกย้าย นิพันธ์ให้ความสำคัญกับผัสสะของผู้ชม และพื้นที่ระหว่างผู้ชมกับงานศิลปะ

ผลงานของนิพันธ์ โอฬารนิเวศน์ ถูกนำไปจัดแสดงในนิทรรศการสำคัญๆ ทั้งในและต่างประเทศ อาทิเช่น นิทรรศการ “นัยรายนอก อินซิทู: แปลงร่างอดีตในหลืบแห่งปัจจุบัน” ที่ พระที่นั่งอิศราวินิจฉัย พิพิธภัณฑสถานแห่งชาติ พระนคร (พ.ศ 2562), The 12th Gwangju Biennale: Imagined Borders (พ.ศ 2561), Taehwa River Eco Art Festival 2018 (พ.ศ 2561), DIASPORA: Exit, Exile, Exodus of Southeast Asia ที่พิพิธภัณฑ์ศิลปะร่วมสมัย ใหม่เอี่ยม เชียงใหม่ (พ.ศ 2561) KEMPOKU ART 2016 (พ.ศ. 2559), Zones Sensibles, 49 NORED, 6 EST FONDS REGIONAL D’ART CONTEMPORAIN DE LORRAINE ที่เมือง Metz ฝรั่งเศส (พ.ศ. 2559), Hiroshima Trilogy: 70th Anniversary of the Atomic Bombing, Part II: Bird’s Eye View of The World, Hiroshima City Museum of Contemporary Art  (พ.ศ. 2558), Seto-Uchi Triennale, Asia Art Platform (พ.ศ. 2556), Singapore Biennale: If The World Change (พ.ศ. 2556), The 18th Biennale of Sydney: all our relations (พ.ศ. 2555), Sea Art Festival, Busan Biennale (พ.ศ. 2551) นิพันธ์ ได้รับคัดเลือกเป็นตัวแทนประเทศไทยนำผลงานไปแสดงในศาลาไทย ในเทศกาลศิลปะ The 52nd Venice Biennale ในปี พ.ศ. 2550 

ปัจจุบัน นิพันธ์ โอฬารนิเวศน์ พำนักและสร้างงานศิลปะอยู่ในกรุงเทพฯ

show more
Artwork
to be revealed soon
No items found.
No items found.
No items found.

Related