Camoni Chiara lives and works in Fabbiano in the Apuan Alps of Alta Versilia, Tuscany. Her practice extends from drawing to printing with plant dyes, from video to sculpture, with particular attention to ceramics. Chiara Camoni uses objects from the domestic world, organic materials such as herbs, berries, and flowers, as well as the different types of clay and ash she collects and inserts into the sculptures she then models and reassembles through ritual gestures with strong links to ancestral and archaic worlds in exploring relationships with craftsmanship and the spiritual sphere.
She often develops her works in the company of friends and family and at impromptu gatherings or organized seminars and workshops. "ll Centro di Sperimentazione" has been linked to her production for a number of years now with various forms of shared authorship. Together with other artists, she founded MAGra, the Museum of Contemporary Art in Granara, and the Vladivostok group. In recent years, she has been staging a series of seminars titled "La Giusta Misura / The Right Measure", together with Cecilia Canziani.
Recent solo show: Chiamare a raduno. Sorelle. Falene e fiammelle. Ossa di leonesse, pietre e serpentesse (Hangar Bicocca, Milan, 2024); Whispers, world above, world below (A Tail of A Tub, Rotterdam, 2023); HIC SUNT DRACONES with Atelier dell'Errore (GAM, Torino, 2022); LA DISTRUZIONE BELLA (SpazioA, Pistoia, 2022); La Meraviglia (CEAAC - Centre Européen d'Actions Artistiques Contemporaines, Strasburgo, 2021); Deux Soeurs (CAPC, musée d'art contemporain de Bordeaux, Bordeaux, 2021).
เคียร่า คาโมนี อยู่อาศัยและทํางานในฟาบบิอาโน ในเทือกเขาอาปวนแอลป์ อัลต้า เวอร์ซิเลีย แคว้นทัสคานี ทักษะทางศิลปะของเธอได้พัฒนาจากการวาดภาพ ไปจนถึงการพิมพ์ด้วยสีย้อมจากพืช และจากวิดีโอไปจนถึงประติมากรรมโดยมุ่งความสนใจไปที่เซรามิก
เคียร่า คาโมนี ได้ใช้วัตถุจากภายในประเทศ โดยเฉพาะวัสดุอินทรีย์ อย่างเช่น สมุนไพร ผลเบอร์รี่ และดอกไม้ ตลอดจนดินเหนียวและขี้เถ้าประเภทต่าง ๆ ที่เธอได้รวบรวม และผสมผสานมันลงในประติมากรรม จากนั้นเธอก็สร้างแบบจําลอง และประกอบมันขึ้นมาใหม่ผ่านพิธีกรรมที่มีความเชื่อมโยงอย่างเหนียวแน่นกับบรรพบุรุษและโลกโบราณ ในการสํารวจถึงความสัมพันธ์เกี่ยวกับงานฝีมือและวงจรจิตวิญญาณ
เธอมักจะพัฒนาผลงานของเธอร่วมกันกับเพื่อน ครอบครัว และจากการรวมตัวกันหรือจัดการประชุมเพื่อมีการเวิร์คช็อป ll Centro di Sperimentazione ซึ่งทำอย่างต่อเนื่องหลายปีแล้วในวิธีการร่วมมือในรูปแบบต่างๆ เธอก่อตั้ง MAGra พิพิธภัณฑ์ศิลปะร่วมสมัยในเกรนาดา และกลุ่ม Vladivostok ร่วมกับกลุ่มศิลปิน ในช่วงไม่กี่ปีที่ผ่านมา เธอได้มีการจัดการพูดคุยถึงเรื่อง "La Giusta Misura / The Right Measure" ร่วมกับเซซีเลีย คานซีอานี
นิทรรศการล่าสุดของเธอ อาทิ Chiamare a raduno. Sorelle. Falene e fiammelle. Ossa di leonesse, pietre e serpentesse (Hangar Bicocca, มิลาน, 2567); Whispers, world above, world below (A Tail of A Tub, รอตเตอร์ดัม, 2566); HIC SUNT DRACONES with Atelier dell'Errore (GAM, ตูริน, อิตาลี, 2565); LA DISTRUZIONE BELLA (SpazioA, ปิสโตยา, อิตาลี, 2565); La Meraviglia (CEAAC - Centre Européen d'Actions Artistiques Contemporaines, สตราส์บูร์ก, 2564); Deux Soeurs (CAPC, musée d'art contemporain de Bordeaux บอร์โดซ์, ฝรั่งเศส, 2564)